Lezing drs. B. Karstens – Grenzen aan liefdadigheid?

October 31st, 2013 | Geplaatst in Lezingen

Datum: dinsdag 5 november 2013
Aanvang: inloop vanaf 19:00 uur, aanvang om 19:30 uur
Locatie: Café Restaurant De Branderij (Middelweg 7-9)

Op dinsdag 5 november geeft Drs. B. Karstens om 19:30 uur een lezing genaamd ‘Grenzen aan liefdadigheid?’ in De Branderij (Middelweg 7-9). Er is na afloop een borrel. In de analytische wijsbegeerte zingt een intrigerend principe rond, namelijk het ‘principle of charity’. Dit liefdadigheidsprincipe schrijft voor hoe anderen tegemoet getreden moeten worden. Specifieker: hoe kunnen wij de betekenis bepalen van gedrag, zowel talig als niet-talig, als dat gedrag ons totaal vreemd is? Het liefdadigheidsprincipe zou hier uitkomst moeten bieden. Filosofisch bestaat er echter geen eenduidige invulling van dit principe. En praktisch wordt het op uiteenlopende, soms zelf tegengestelde, manieren toegepast. In de discussie wordt u daarom uitgenodigd mee te denken over de vraag hoeveel ‘naastenliefde’ er überhaupt mogelijk is én hoeveel we daarvan wenselijk achten.