Lezing dr. H.W. Sneller – Moeten wij begrijpen? Over het begrijpen van het kwaad

November 7th, 2013 | Geplaatst in Lezingen | Uncategorized

Datum: donderdag 21 november 2013
Aanvang: inloop vanaf 19:00 uur, aanvang om 19:30 uur
Locatie: Café Restaurant De Branderij (Middelweg 7-9)

Dr. H.W. Sneller geeft op donderdag 21 november om 19:30 uur een lezing in De Branderij (Middelweg 7-9) met als thema ‘Moeten wij begrijpen? Over het begrijpen van het kwaad’.

Sneller: “De Moderniteit lijkt beheerst door een wil om te begrijpen. Terwijl de moderne wetenschappen tot de natuur proberen door te dringen, streven de geesteswetenschappen naar het verstaan van menselijke uitdrukkingswijzen. Hoe staat het in dezen met het kwaad? We zijn vaak wel nieuwsgierig naar het kwaad dat zich voltrekt (‘wie is Marc Dutroux eigenlijk?’, ‘wat bewoog zo’n Bin Laden?’). Maar kunnen we het ook begrijpen? Meer nog: moeten we het begrijpen? Immers: impliceert het begrijpen van het kwaad niet dat we het rechtvaardigen?

In mijn bijdrage wil ik Gadamers beroemde ‘hermeneutiek’, die inmiddels gemeengoed lijkt te zijn geworden binnen de geesteswetenschappen, confronteren met deze en dergelijke vragen. Ik doe dat aan de hand van de beroemde, prijswinnende roman van Jonathan Littell, Les bienveillantes (‘De welwillenden’) uit 2006. In deze roman is gedurende meer dan 1000 bladzijden een voormalig SS-officier aan het woord, die nauw betrokken was bij vele gruwelijkheden die zich in nazi-Duitsland tegen de joden afspeelden. Het is interessant dat Littell sterk is beïnvloed door enkele ‘obscure’ denkers, zoals Georges Bataille, markies de Sade en Maurice Blanchot.”

Er is inloop vanaf 19:00 uur. Na afloop is er een borrel in De Branderij.