Quodlibet

November 26th, 2013 | Geplaatst in Overig

Datum: vrijdag 13 december 2013
Tijd: van 18:30 tot 21:30 uur
Locatie: Koffiekamer Instituut voor Wijsbegeerte (Matthias de Vrieshof 4, Leiden)

Studievereniging Symposion organiseert als afsluitende activiteit van dit kalenderjaar een gezellige quodlibet met snacks en drankjes.

Wat is (het) quodlibet?
Velen van ons zullen het quodlibet kennen omdat het kort is langsgekomen in de colleges Logica en Middeleeuwse wijsbegeerte. Het quodlibet was een speciale feestelijke activiteit op middeleeuwse universiteiten, waarbij op bijzondere dagen een aantal hoogleraren op een podium werden gezet en de leerlingen en collegae hoogleraren quodlibet (wat je maar wilt) mochten vragen. De antwoorden werden dan gegeven in de voor het middeleeuwse onderwijs gebruikelijke vorm: de questio. Bij deze aanpak gaat het erom eerst een aantal standaardantwoorden en –tegenwerpingen betreffende een bepaald onderwerp te herhalen alvorens een eigen commentaar te geven.

Hoe gaan wij het doen?
Na een inleiding van Paweł Werstak en een verantwoording van de speciale gelegenheid naar aanleiding waarvan het quodlibet wordt gehouden, zal de heer Bos, onze emeritus-hoogleraar Middeleeuwse wijsbegeerte, een vraag worden gesteld en zijn antwoord volgen in de questio vorm. Daarna is de vloer open om in een wat modernere zin quodlibet (wat je maar wilt) te vragen. Dus heb je altijd al willen weten wat de heer De Haas van liefde vindt? Hoe wij de tijdsonderscheidingen van Augustinus moeten denken of, of de heer Sundholm logica en poëzie weet te rijmen? Wat de zin van het leven is? Kom dan en vraag het de Hoogleraren: Bos, Sundholm en De Haas. De heer Van Rijen zal deze avond de vragen en antwoorden in goede banen leiden.

Aanmelden bij Paweł: p.k.werstak@umail.leidenuniv.nl