Lezing H.L.J. Gaasterland MPhil

March 21st, 2014 | Geplaatst in Uncategorized

Datum:donderdag 3 april 2014
Aanvang:19:00 uur
Locatie:Kamerlingh Onnes Gebouw (KOG) zaal A 008.

In de lezing zal de relatie tussen filologie en filosofie bij Nietzsche centraal staan. Nietzsche’s oeuvre wordt traditioneel verdeeld in twee helften: zijn ‘filologica’, de vroege werken uit de tijd van zijn professoraat in Basel, en zijn ‘filosofische werken’, waarvan die Geburt der Tragödie als de eerste wordt gezien. Nietzsche was filoloog en werd filosoof – zo luidt de traditionele interpretatie. Gaasterland zal laten zien dat de scheiding tussen filologie en filosofie niet zo strikt, maar heel wat complexer is: Nietzsche blijft naar zichzelf verwijzen als een filoloog, ook in zijn laatste fase. Bovendien zijn zijn opmerkingen over filologie als de kunst van het goed lezen voor ons Nietzsche-lezers instructief; ze onthullen hoe Nietzsche zelf gelezen moet worden: ‘langzaam, diep, naar voren en achteren kijkend, met bijgedachten, met open gelaten deuren, met zachte vingers en ogen…’ (Morgenrood, voorwoord 5).