Nabeschouwing Quodlibet: over wetenschap, filosofie en liefde

April 4th, 2016 | Geplaatst in Uncategorized

Afgelopen woensdag werd alweer voor de derde keer het Quodlibet georganiseerd door Studievereniging Wijsbegeerte Symposion. Tijdens deze activiteit kunnen leden al hun vragen stellen aan een deskundig panel bestaande uit filosofiedocenten. Het panel bestond dit jaar uit dr. Van der Schaar en dr. Uljée. Prof. dr. Newey moest helaas wegens ziekte afzeggen. Hieronder volgt een overzicht van een paar vragen en antwoorden die op de avond langskwamen.

De meeste vragen werden dit jaar gesteld over de verhouding van de filosofie en de wetenschappen ten opzichte van elkaar. Volgens de aanwezigen lijken de vruchten van de wetenschap tastbaarder dan die van de filosofie, en daarnaast lijken de wetenschappen steeds meer te verklaren. Kortom: is er nog wel plek voor de filosofie? Het panel antwoordt dat sciëntisme echter ook maar een filosofie is en grote wetenschappelijke omwentelingen juist optreden door theoretische – en daarmee filosofische – inzichten. Daarnaast hoeft filosofie niet per se een praktisch doel te hebben, want ze heeft inherente waarde. Het lezen van filosofische teksten is niet altijd even leuk – zo heeft dr. Uljée liever Nietzsche dan Kant op haar nachtkastje liggen -, maar je bezighouden met filosofie is wel erg bevredigend. Daar komt bij dat filosofie tot nieuwe inzichten kan leiden.

Ook werd het panel gevraagd naar ieders grootste filosofische openbaring. Voor mevrouw Van der Schaar was dit de “Prolegomena” van Husserl, voor mevrouw Uljée was dit het werk van Nietzsche en de manier waarop filosofen als Heidegger en Levinas door middel van het denken proberen te begrijpen wat zich aan het denken onttrekt, zoals het Zijn en de Ander.

Net als vorig jaar bleken de aanwezigen er nog niet zeker van te zijn of filosofie kan helpen bij de liefde. Dr. Van der Schaar antwoordde dat filosofie vooral kan helpen bij het analyseren en daarmee begrijpen van lastige situaties. Men moet echter opletten bij lastige situaties in de liefde, want die zijn toch vooral gevoelskwesties waarbij te veel analyseren nadelige gevolgen kan hebben. Dr. Uljée stemt hiermee in en voegt daar nog een anekdote aan toe over Jacques Derrida die met eenzelfde soort vraag werd geconfronteerd in een interview. In zijn antwoord op deze vraag maakt Derrida een onderscheid tussen de “wie”, het unieke individu, en de “wat”, de eigenschappen van een persoon. Liefde gaat volgens Derrida over het spanningsveld tussen die twee polen. Oftewel: beiden zijn van belang.

Als afsluiter van de avond spoorde het panel de aanwezigen aan vooral de confrontatie binnen de filosofie op te zoeken. Zo zou men hierdoor interessante bruggen kunnen slaan tussen continentale en analytische filosofie. Kortom: “Koester je onvrede!” (dr. Van der Schaar) “Wees je eigen rebel!” (dr. Uljée)