Activiteiten oktober 2016

October 8th, 2016 | Geplaatst in Uncategorized

Beste leden,

Voor de maand oktober heeft Symposion weer tal aan activiteiten gepland staan. Hieronder een overzicht:

Vrijdag 14 oktober – 19:00 – USC Leiden (Einsteinweg 6)
Sportavond
Verrijk je niet alleen geestelijk maar ook lichamelijk op deze sportavond! We gaan onder andere voetballen, basketballen, volleyballen en trefballen. Zoals een bekend sportmerk altijd zegt: gewoon doen.

Dinsdag 18 oktober – 19:00 – Lipsius 148
Lezing

De week voor de aanvang van de eerste tentamens zal de heer dr. Bruno Verbeek een lezing geven, met als thema: Autoriteit of Anarchisme?

Abstract: De staat claimt gezag over haar onderdanen. Maar is die claim terecht? Heeft de staat wel dergelijk gezag?
Stel dat een autoriteit je beveelt iets te doen. Dan zou het zo kunnen zijn dat er een beter alternatief is. In dat geval is het onredelijk om de autoriteit te gehoorzamen. Het zou ook zo kunnen zijn dat er geen beter alternatief is. In dat geval is het redelijk te doen wat de autoriteit beveelt maar niet omdat hij het beveelt, maar omdat er geen beter alternatief is. In zo’n geval is het bevel van de autoriteit irrelevant: het voegt niets toe aan de redenen die je hebt om het te doen. Kortom: het bevel van een autoriteit geeft NOOIT een reden om iets te doen.
Dit is de these van het filosofisch anarchisme zoals verdedigd door onder meer William Godwin (1756-1836). In deze lezing zal ik ingaan op het filosofisch anarchisme en ik zal laten zien dat de soep niet zo heet is als ze wordt opgediend. Soms is het wel degelijk redelijk te doen wat je wordt bevolen omdat het je wordt bevolen. Niettemin laat het filosofisch anarchisme goed zien wat er mis is met de fundamenten van ons soort samenlevingen.

Het belooft dus een interessante avond te worden. Achteraf is er uiteraard een borrel!

Donderdag 27 oktober – 20:00 – Lipsius 148
BegrotingsALV

We zien jullie graag tegemoet bij deze activiteiten!