Activiteiten december

November 29th, 2016 | Geplaatst in Uncategorized

Symposion gaat het jaar knallend uit met een breed scala aan activiteiten. Hieronder het overzicht:

Donderdag 1 december, 19:00, Lipsius 0.19
Alumni-avond

Onder filosofiestudenten klinkt al gedurende lange tijd de behoefte aan helderheid over wat de toekomst te bieden heeft. Waarheen leidt de weg die begint bij de studie filosofie? Over die vraag zullen we in gesprek treden met de volgende sprekers:
- Arnold Ziegelaar; docent filosofie in het hoger onderwijs en auteur
- Marein Smits; advocaat (Wintertaling) en ondernemer
- Derk Venema; universitair Docent Rechtsfilosofie Radboud Universiteit Nijmegen
- Ed Weijers; voorzitter Centrum Kinderfilosofie
- Don Kwast; docent filosofie aan het Stedelijk Gymnasium Haarlem

Zij zullen vertellen over hun eigen ervaringen na hun studie met betrekking tot hun studie, en daarna zal er ruimte zijn voor vragen, hetgeen tijdens de borrel voortgezet kan worden.

Denk dus alvast na over welke vragen jou bezighouden. Dit is de gelegenheid ze te stellen!!

Donderdag 8 december, 19:00, KOG zaal B031
Discussieavond met CoDe: de doodstraf

Eeuwenlang werd de doodstraf wereldwijd gebruikt als de zwaarst mogelijke straf. Tot 1983 was ook in Nederland de doodstraf nog een legitieme straf. De meeste staten van de Verenigde Staten en veel Aziatische en Afrikaanse landen leggen de doodstraf nog steeds op, maar tegenwoordig neemt het aantal sterk af. Hoe komt dit? En waarom is de doodstraf een zo omstreden begrip?

Op donderdag 8 december organiseren de Mastercommissie van de studievereniging voor Criminologie samen met Symposion een interactieve discussieavond over de doodstraf. Drie sprekers, Joery Matthys (Assistent Professor van de afdeling Global Affairs), Liesbeth Mulder (vrijwilligster Amnesty International) en Alexander von Schmid (alumnus Wijsbegeerte in Leiden) belichten het onderwerp van verschillende kanten. Zij zullen spreken over welke landen de doodstraf nog opleggen, waarom zij dit doen en de voor- en tegenargumenten om de doodstraf te hanteren als straf. Vanuit filosofisch perspectief komt onder andere de vraag op: kan een staat de doodstraf wel opleggen als haar onderdanen mogelijk geen vrije wil hebben? We sluiten de activiteit af met een discussie tussen de sprekers en het publiek.

De zaal gaat om 19.00 open en de eerste spreker zal om 19.15 beginnen. Achteraf gaan we natuurlijk borrelen in Café Storm!​​

Woensdag 14 december, 18:30, Asopos de Vliet
Het Symposion Winterdiner

Wijsgeren, verheugt u! Na het succes van vorig jaar organiseert Symposion ook dit jaar weer het WInterdiner, onder leiding van de nieuwe DinerCommissie (Angelieke, Sophie, Maaike, Marcella en Jasper). Zij serveert jullie op woensdag 14 december een heerlijk diner bestaande uit vier gangen, vol met diepzinnig voedsel voor de geest.

De details op een rijtje:
Datum: Woensdag 14 december
Tijd: 18.00 (inloop; om 18.30 serveren we het eerste gerecht)
Locatie: Asopos de Vliet, Zijlstroom 137 Leiderdorp
Kosten: 15,00 euro (diner en vier drankjes)
Uiterlijke aanmelding: 8 december
Dresscode: Casual Chique

Meld je nu snel aan voor dit heerlijke diner, want we hebben een gelimiteerd aantal plekken. Stuur een bericht naar bestuur.symposion@gmail.com met als onderwerp “Winterdiner 2016 aanmelding”, met daarin je naam en eventueel of je speciale eetwensen hebt. Wij hebben speciale gerechten voor de veterariërs en veganisten onder ons!
Het geld kan je overmaken naar Symposion: NL41 INGB 0006 8580 55.

Bovendien zijn introducés welkom, uiteraard tegen dezelfde betaling, en maximaal  één per persoon. Maar let op: wijsgeren van Symposion hebben voorrang bij het bereiken van het limiet aan plekken!

Het diner vindt dus plaats in de sociëteit van Asopos de Vliet, tegenover Levitas (de locatie van vorig jaar). Met de fiets is dat zo’n tien minuten vanaf het station, en het is ook met de bus gemakkelijk te bereiken: 10 minuten met bus 365 naar bushalte Rietschans, of 14 minuten met bus 54 naar bushalte Engelendaal.​

Dinsdag 20 december, 19:30, Café de Kroeg
Borrel

Wil jij nog één laatste maal samenkomen vlak voor kerst, en je medestudenten fijne feestdagen en alle gezondheid en geluk toewensen voor het nieuwe jaar? Kom dan dinsdag 20 december gezellig naar café De Kroeg (Kort Rapenburg 4) om met Symposion te borrelen. Het eerste drankje is bovendien op naam van Symposion!

We zien jullie graag terug bij een van onze activiteiten!