Filmavond: Kooyanisqatsi

September 28th, 2006 | Geplaatst in Filmavonden

Datum: donderdag 28 september 2006
Aanvang: 20:00u entree, 21:15u gingen we van start
Locatie: V.S.L. Catena (Kolfmakerssteeg 8 – Filmzaaltje)
Entree: gratuit

Bas Ouwehand oreert

Het was erg gezellig, mensen zaten saamhorig naar de film te kijken. Toch mocht enige grote verbazing tot ons treden over de status en magnitude van de micro- en macroscopische weergave van het technisch proces en het leven. De natuur werd op een heel verbazingwekkende en interessante manier weergegeven en niemand was echt in staat in woorden te kunnen vatten wat we daar hebben mogen aanschouwen.
Gelukkig is deze confrontatie met de menselijke nietigheid altijd weer een goed gezel. Alleen kan geen vergezellen zodra een mens uitstaat in de natuur.
(Bas Ouwehand, telefonisch gedicteerd kijkverslag)

We beginnen het jaar dan wel rustig, maar niet te rustig, met een intense filmavond. Op het kijkmenu staat een meesterwerk van de hand van Godfrey Reggio, Ron Ficke en Philip Glass, gepresenteerd door niemand minder dan Francis Ford Coppola (die overigens, in tegenstelling tot wat we in ons mailbericht beweerden, de film niet echt heeft geproduceerd). De kenners weten het al, het gaat hier om Koyaanisqatsi.
Nog niet gezien? Grijp dan deze deksels mooie kans om je filmkunstkijkbrevet in praktisch één klap te kunnen halen. Al (vele malen) gezien? Kom dan genieten van de reacties van anderen.

Na afloop zal (onder voorbehoud) Bas Ouwehand zijn meesterlijke theorie over de film uiteenzetten, waarmee de discussie wordt ingeluid. Heb je een wonderlijk mooie theorie of gedachte bij de film? Schroom er dan niet voor het publiek bloot te stellen aan je ondervindingen. Het onderuitschoffelen van de theorieën van medekijkers wordt uiteraard ook ten zeerste aangeraden.
Is men tezeer met stomheid geslagen om een discussie gaande te houden, dan bestaat er voor liefhebbers nog de mogelijkheid om een documentaire over de film te kijken, of het vervolg, Powaqqatsi, te gaan zien.