Lezing Prof. Verhagen – Tinbergen en de taal: de plaats van conventies in een evolutionair perspectief op taal

April 11th, 2013 | Geplaatst in Lezingen

Datum: 10 april
Aanvang: 20:00
Locatie: Lipsius 005

Arie Verhagen is al jaren hoogleraar aan onze Universiteit, op het gebied van cognitieve linguïstiek. Nu betekenis een belangrijk filosofisch onderwerp is, zal het zeer leerzaam zijn om de taalwetenschappelijke kant van dit begrip te benaderen. Verhagens eigen beschrijving van de lezing: “De Saussure is o.a. beroemd geworden met het idee dat taaltekens fundamenteel ‘arbitrair’ zijn, maar wezenlijker is eigenlijk dat ze conventioneel zijn. Conventionaliteit maakt het namelijk mogelijk dat taaltekens in de loop van de tijd, door de werking van een aantal andere mechanismes, arbitrair kunnen worden (Keller 1998). Er is echter weinig consensus over de vraag hoe conventionaliteit past in een biologisch perspectief op de evolutie van taal. In deze lezing wil ik betogen dat enkele centrale methodische concepten van de gedragsbiologie – de 4 ‘waarom-vragen’ van Tinbergen – hier goede diensten kunnen bewijzen, vooral wanneer we een taal zelf zien als een systeem (een populatie van informatiedragers) dat gekarakteriseerd wordt door een Darwiniaans algoritme van variatie, selectie en replicatie.” Toegang is gratis, iedereen is welkom!